Ambulance Masterclass | programma meldkamercentralisten 2025
Ruben Verlangen | Docent METS center, Ambulanceverpleegkundige
Presteren onder druk
Rosetta Galotta | Verpleegkundig specialist huisartsen- en ambulancezorg
De kunst van telefonisch klinisch redeneren
Dennis Thuis | Programmamanager Toekomstbestendige Acute Zorg
Artificial Intelligence (AI) op de meldkamer?
Sandra Smit | Ambulanceverpleegkundige, Kinder IC-verpleegkundige
Het geluid van het zieke kind
Reggie Diets | ACGZ
De MKA in beeld bij opschaling
dag 1
10 februari | 8 december 2025
17:00
Ontvangst en inchecken Ambulance Masterclass
Avondprogramma
Plenaire opening en kennismaking
Presteren onder druk | Ruben Verlangen
“Als niemand de telefoon opneemt, gebeurt er helemaal niets”
De MKA-centralist heeft een belangrijke plek aan het begin van de keten. Door snelle alarmering, goede meldersinstructie en coaching maken ze het verschil. Maar jullie krijgen ook te maken met allerlei vormen van druk; organisatorische druk zoals steeds verregaande differentiatie, roosterdruk en tekort aan eenheden, werkdruk bij meerdere meldingen. Maar ook de druk van de eerste rauwe emotie van de melder, waarmee je meerdere keren per dag wordt geconfronteerd. In deze workshop gaan we in op wat druk met je doet, hoe je dat herkent bij jezelf en hoe je dat kan reguleren. De belangrijkste les: Als je voelt dat je wilt versnellen, vertraag dan juist. Ik zie jullie graag.
Ik ben Ruben Verlangen, mijn motto is: “ik klungel, dus ik besta”.
22:00
Afsluiting
dag 2
11 februari | 9 december 2025
08:00
Ontbijt
De kunst van telefonisch klinisch redeneren | Rosetta Galotta
In de hectische wereld van de meldkamer, waar elke seconde telt, zijn de centralisten de onzichtbare helden. Klinisch redeneren aan de telefoon is een vaardigheid die niet alleen vereist dat men snel en accuraat handelt, maar ook dat men een meester is in het luisteren tussen de regels door. Klinisch redeneren aan de telefoon betekent ook anticiperen en beslissingen nemen met beperkte informatie. Klinisch redeneren aan de telefoon: een kunstvorm op zich, uitgevoerd door de onbezongen meesters van de meldkamer. In deze interactieve workshop ga ik jullie meenemen in het klinisch redeneren proces met beperkte informatie.
12:00
Lunch
Wandeling
A.I. op de meldkamer | Dennis Thuis
Dennis Thuis begon in 1999 aan de opleiding verpleegkunde en waarna hij werkzaam was op de intensive care volwassenen in het AMC te Amsterdam. In 2009 is hij gaan werken als pacemaker en ICD technicus bij de firma Medtronic, waar hij in de rol als technisch consultant een bijdrage leverde aan trainingen, device implantaties en introductie trajecten van nieuwe producten. In 2013 startte Dennis bij Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Flevoland en Gooi en Vechtstreek als ambulanceverpleegkundige. In 2018 is hij toegetreden tot het stafbureau waar hij een bijdrage leverde aan verschillende ontwikkelingen binnen de ambulancezorg, zoals wetenschappelijk onderzoek, Zorgcoördinatie, reanimatiefeedback voor ambulanceprofessionals en digitale gegevensuitwisseling. Sinds 2023 werkt hij met en namens alle (acute) zorgsectoren in de regio Flevoland en Gooi en Vechtstreek om het IZA gestalte te geven (onderdeel C – acute zorg). Actuele thema’s zijn: zorgcoördinatie, digitale gegevensuitwisseling en spreiding & beschikbaarheid van acute zorg. In 2021 is Dennis afgestudeerd in de Bedrijfskunde, waarna hij zijn master heeft gehaald in de Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit van Utrecht.
Voor zijn Bestuurskunde opleiding is hij afgestudeerd op een maatschappelijk zeer actueel en relevant thema: het gebruik van Explainable Artificial Intelligence (XAI) in het operationeel werkproces van ambulance meldkamerprofessionals. Dennis heeft etnografisch veldonderzoek verricht naar de ervaringen van meldkamerprofessionals die werken met een XAI-systeem, dat hen meehelpt bij het bewerkstelligen van een optimale spreiding en beschikbaarheid van parate ambulances. Daarbij heeft hij ook onderzocht of er vooroordelen – zogenoemde biases – zichtbaar zijn bij professionals, wanneer het XAI-systeem tot een allocatie advies komt.
Tijdens de ambulance masterclass zal Dennis jullie meenemen in de wereld van (Explainable) Artificial Intelligence in het publieke domein en welke impact dergelijke kunstmatige systemen op jou als meldkamerprofessional zouden kunnen hebben. Het belooft een interactieve sessie te worden!
verhaal
18:00
Diner
Intervisie
Wat heb je ooit meegemaakt waar we wat van kunnen leren en welke eyeopeners zijn interessant om mee te nemen naar je eigen beroepspraktijk?
21:30
Afsluiting
dag 3
12 februari | 10 december 2025
08:00
Ontbijt
Geluid van het zieke kind | Sandra Smit
Zodra een ouder belt voor een hoestend of piepend kind, word je als centralist alerter. Welk geluid maakt het kind eigenlijk tijdens zijn ademhaling? Is de ademhaling en ademarbeid effectief? Ook hoor je soms terug van de ambulanceverpleegkundige dat het ging om een ALTE of koortsconvulsie. Maar, wat houdt dit nu precies in en waarom wordt de ene keer wel gekozen voor vervoer en de andere keer voor een huisartsverwijzing? Deze en nog vele vragen worden praktisch beantwoord door Sandra Smit die jaren gewerkt heeft op een kinder-IC.
12:00
Lunch
De Meldkamer Ambulancezorg in beeld bij opschaling | Reggie Diets
Het is een mooie zaterdag midden in de zomervakantie. De vakantie is begonnen, hotels, vakantieparken en campings zitten vol met vakantiegasten. Het is een zaterdag waarop veel zomerfestiviteiten zijn georganiseerd. De avonddienst op de meldkamer is net begonnen, het oogt rustig. Langzaam komen de eerste 112 en overige meldingen binnen. Niets bijzonders, een man met pijn op de borst een zwemster onwel in het zwembad, koortsstuip bij een kind, ongeval fiets-auto en ga zo maar door. Dan gaat de 112 lijn> “meldkamer Ambulancezorg, wat is de locatie van het noodgeval?”
“Snel een ambulance er is hier brand in de keuken” en er zijn twee medewerkers met ernstige benauwdheid klachten en brandwonden. Waar is dat, vraag de centralist. Ja hier in het verzorgingshuis. Tegelijkertijd komt er ook een melding via de brandweer over een uitslaande brand in de keuken van een zorginstelling met 250 bewoners waarvan aantal minder zelfredzaam. Er is veel rookontwikkeling en paniek onder de medewerkers. Je stuurt direct 2 ambulances en de OvDG aan. De eerste ambulance komt met een Sitrap in een METHANE: Major incident, Exacte locatie volgens meldkamer locatie, Type is een brand in zorginstelling, Numbers, veel bewoners met rookinhalatie, aantal minder zelfredzaam, Stuur nog wat Ambulances. De OvDG is aanrijdend maar maakt op basis van deze SITRAP direct GRIP
De meldkamer Ambulancezorg schaalt direct groot op. Maar hoe verloopt dit GGB proces nu precies…
Evaluatie
Met een interactieve afsluiting wordt de masterclass geëvalueerd.
16:30
Afsluiting Ambulance Masterclass.
Accreditatie aangevraagd bij V&VN.